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Calendrier électoral:La Ceni déjà en retard ! /TEMPETE DES TROPIQUES

Politique 25 mai 2015

Calendrier électoral:La Ceni déjà en retard !

Calendrier électoral:La Ceni déjà en retard !

Alors que le Gouvernement n’a toujours pas soumis à l’Assemblée Nationale le projet de loi sur la répartition des sièges, la plate-forme AETA vient de tirer la sonnette d’alarme sur la non-exécution des opérations prévues en mars et avril dernier. Retard qui risque de perturber toute la planification des opérations et échéances électorales.

Malgré les sorties médiatiques et cérémonies de soirée électorale organisées avec pompe par la Commission électorale Nationale indépendante (CENI), cette institution citoyenne a déjà du mal à appliquer le calendrier électoral global publié le 12 février 2015 aux lendemains de la pression exercée par la Communauté internationale dont les USA à travers l’envoyé Spécial du gouvernement américain dans la région des grands lacs, le sénateur Ross Feingold.

A l’occasion du lancement, vendredi dernier à Venus Hôtel, de la campagne nationale de vulgarisation de la loi électorale et ses mesures d’application par la Ligue nationale pour les élections libres et transparentes(Linelit), Agir pour les élections transparentes et apaisées(Aeta) et la Ceni, Jérôme Bonso, président de la Linelit n’a pas mis de gans pour dire tout haut ce que plusieurs observateurs craignent déjà concernant la crédibilité de la Ceni.

Cette cérémonie s’est déroulée en présence de plusieurs personnalités politiques, des membres du bureau et de l’Assemblée plénière de la Ceni conduits par André Mpungwe, vice-président de cette institution citoyenne, des acteurs de la société civile, des chefs de mission diplomatique et des responsables d’organismes internationaux basés en RDC.

Dans son intervention, Jérôme Bonso, expert congolais en matière électorale, a fait remarquer que la Ceni est en difficulté pour appliquer le calendrier électoral.

» Nous avons salué la publication le 12 février 2015,du calendrier électoral global par la Ceni et avons aussi pris acte de 23 contraintes externes liées à la mise en œuvre du calendrier électoral 2105-2016.

Cependant, nous sommes préoccupés et inquiets par le retard enregistré dans l’exécution des certaines opérations programmées et chronométrées qui risquent de donner un coup fatal aux autres opérations, bouleversant ainsi toute la planification des opérations et échéances électorales « , a fait remarquer l’expert congolais en matière électorale.

Des craintes fondées

Jérôme Bonso appuie ses craintes sur le fait que les opérations prévues entre mars et avril derniers n’ont pas été exécutées comme prévues et cela risque de perturber la suite du calendrier électoral.

Le président de la linelit déplore aussi le fait que le gouvernement congolais n’a toujours pas soumis à l’Assemblée Nationale le projet de loi portant répartition des sièges. Pourtant ceci devrait intervenir en principe du 10 au 21 mars 2015. Nous sommes au, mois de mai, jusqu’alors rien n’est fait, tance Jérôme Bonso.

L’Assemblée Nationale a aussi une part de responsabilités dans le retard déjà accumulé par le Calendrier électoral. Car, en principe, le parlement devrait procéder à l’examen et l’adoption de la loi portant répartition de sièges pour les élections communales et locales prévue du 22 mars au 5 avril 2015. Le constat est amer du fait que jusqu’à ce jour rien n’est fait.

Selon les contraintes du calendrier électoral global, la promulgation de la loi portant répartition des sièges pour les élections communales et locales était prévue le 26 avril 2015. Un mois après cette date, rien n’est encore fait ! Que dire de l’audit externe du fichier électoral prévu du 22 mars au 12 avril 2015 ?

Sur le plan financier, l’expert Bonso redoute le non respect du plan de décaissement des fonds par le gouvernement Matata mette la Ceni dans l’incapacité de mettre en œuvre le calendrier électoral global.

C’est pourquoi la Linelit et la plate-forme Aeta exhorte Kinshasa à doter la Ceni d’une autonomie financière suffisante, afin de faire respecter strictement les dates des opérations électorales en générale et celles du 27 novembre 2016 relatives à la convocation de l’électorat pour la présidentielle et la législative nationale et la date du 20 décembre 2016 prévue pour la prestation de serment du chef de l’Etat élu. Histoire de se conformer aux exigences de la Constitution.

« Nous recommandons au gouvernement de doter la Ceni des moyens suffisants, pour que la date du 27 novembre 2016, fixée pour la présidentielle et les législatives, puisse être respectée « , a-t-il indiqué.

Le président de la Linelit ne cache donc plus ses craintes sur le respect des dates prévues pour les échéances électorales en cours. « A titre indicatif, la Ceni a demandé au gouvernement la présentation du projet de répartition des sièges du 10 au 21 mars dernier.

Nous constatons que la Ceni ne l’a pas encore déposé, alors que nous sommes déjà à la fin du mois de mai. La Ceni a demandé au Parlement de faire l’examen et l’adoption de la loi portant répartition des sièges pour des élections communales et locales du 22 mars au 5 avril 2015.

Nous constatons aujourd’hui que rien n’est fait. La Ceni a demandé au président de la République de promulguer la loi portant répartition des sièges pour des élections locales et communales. Nous sommes au 22 mai, rien n’est fait » ; constate-t-il encore.

Trouver un consensus

» S’il n’y a pas de consensus sur la base de l’organisation des élections, il est inutile de les organiser car elles ne constitueront pas la base de légitimité qu’on veut donner au pouvoir « , écrit le Révérend Père Léon de St Moulin. » Les élections mal organisées sont une source des conflits en Afrique « , dit souvent Christopher Foumonyo, directeur Afrique de National Institute Democratic(NDI).

Pour le cas de la RDC, Jérôme Bonso constate une absence de consensus. Ce qui est dangereux pour le processus, au risque de replonger le pays dans un chaos semblable à celui de 2011.

Selon l’expert, le déficit ou le faible consensus politique et électoral était un enjeu fondamental de la débâcle électorale de 2011. Pour le président de la Linelit, le consensus nait la confiance dans le processus électoral pour une gestion consensuelle et concertée des élections apaisées.

C’est pourquoi il lance un appel à la classe politique congolaise toutes tendances confondues à s’investir dans la reconstruction d’un consensus électoral large et solide à l’image de celui obtenu lors de l’Accord global et Inclusif de Sun City en Afrique du Sud qui a abouti à la tenue des élections de 2006.

Pour l’expert, le consensus doit être comme leitmotiv, le recadrage du processus électoral et le contenu à donner à l’alternance démocratique dans le respect du délai constitutionnel.

Par Godé Kalonji M.

 

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  1. A Consideration for Electoral Professionals in the Advancement of the Civic Civil Electoral Process in DRC.

    I suggest in a manner strong to all engaged elections professionals that the social political public civic civil electoral leitmotiv for the calibration of any National/Regional/Local Election be grounded in considering with strict strident urgent attention the following statement uttered by Woodrow Wilson when he was campaigning to become President of the United States in 1912.

    « Are you going to vote for a government which will regulate your master, or are you going to be your own masters and regulate the government and through the government these men who have tried to regulate you? »

    The CENI including the DRC government administrative apparatus has a fundamental obligation to eradicate any element of civic electoral gangsterism shrouded within the veil of civic social economic coercion using every and all public administrative resources which includes the strengthening and funding of the educational system. Anything less must be considered as tacit compliance in accepting this pernicious cult of gangsterism who regard themselves as ‘law’.

    When an election “is seriously compromised » using both qualitative and quantitative metrics does pose normative queries which are not necessarily easy to reconcile. The salient issue might well be: What can the International Community of Civic Civil Electoral Expert Advisors do in addressing this combustive technical [quantitative] and public policy [qualitative] concern in persuading a National Electoral Commission to step up and take full civic electoral responsibility in investigating [profound] allegations of electoral fraud.

    The failure of young democracies [DRC, Ukraine, Zimbabwe, Afghanistan, Thailand, South Africa, Libya, Tunisia, Egypt] has enormous inter-continent civic electoral consequences notwithstanding that the ‘democracy idea’ grounded within a civic electoral matrix eventually and ultimately will be the end state of every nation on earth. This civic electoral ‘democracy idea’ remains a most powerful seductive concept [Fukuyama]. In the long run, democracy is on balance the best political system—-not because it allows citizens essential fundamental freedoms but because democracy as a normative concept enhances transparency and rule of law which in the long run will foster and encourage prescriptive ordinal citizen prosperity—the fundamental ontological essence of ‘civitas’—- essential in pluralistic dynamic flowering and flourishing of values connoting and promoting respect, peace, and good order. Civic Institution Elements grossly lacking in many fragile social democratic societies today.

    Qualitative Electoral Good citizens who are alert, engaged and educated in the advancement of pluralistic common values should participate in a national conversation and reflect collectively upon the content and character of their shared national identity. In a prescriptive pluralistic society open to engaged polite debate, the motives of good citizens should arise freely; virtue cannot be the product of state civil coercion or servile civic indoctrination.

    A liberal nationalist conception of civic virtue seems to imply some project of institutional design. The state’s institutions and practices need to be structured so as to cultivate and elevate civic virtue among its citizens. The most obvious realm is that of education. We cannot assume that citizens will fulfill their [civic electoral] responsibilities. Good national citizens are more likely to be the products of just institutions and of active pro-engaged public polity participation.

    Civic Education involves reconciling an interest in the social reproduction of citizens with three important values.
    1. the question of whether civic education might obstruct individual autonomy, by privileging civic conformity over critical self-direction
    2. civic education must account for how parents’ interests in raising their children according to their beliefs and way of life can be accommodated, [if at all]
    3. any transmission of civic virtue should be consistent with the toleration of difference and cultural respect: civic education, most particular the content of school civic curriculum, must not involve the oppressive assimilation of cultural minorities.

    When organized along liberal pluralistic rubric, civic electoral education should/ought be guided by two ideas/concepts corresponding to ends and means. Respecting the ends, the liberal pluralistic nationalist should/ought to promote among future citizens a patriotic desire to contribute to a national tradition. This rules out one method of civic education favoured by many western type societies—a civic minimalism limited to basic political knowledge. Deliberative pluralistic democracy requires a more exacting standard of civic civil citizenship. Civic education should/ought involve an element/form of ‘national’ civic civil education, which equips future citizens with cultural civic civil literacy and which prepares them to participate in critical self-interpretation of the national civic civil culture.

    The essential challenge for this civic civil educative program process is to ensure that any civic civil education is most sensitive to a normative value of cultural respect, which I believe has not historically been the case in many western civic civil education programs. Moral civic civil dialogue should/ought to be fostered and encouraged among all national participants. The young citizens over the course of their schooling and education should/ought have the opportunity to have multiple encounters with peers from divergent social backgrounds, and in the process forge/create/develop effective and affective ties of common fellowship with their future fellow citizens. Following this education rubric the potential exists in: will these future citizens be best equipped to participate in the kind of national-cultural dialogue conversation that defines a pluralistic national civil identity?

    In theory, governance – once a constitution is in place – starts with elections. Let the people decide. But in DRC that great line from Barbara Kingsolver’s novel, The Poisonwood Bible, sums it up: “To the Congolese it seems odd that if one man gets fifty votes and the second forty-nine, the first one wins altogether and the second one plumb loses. That means almost half the people will be unhappy… and in a village that’s left halfway unhappy you haven’t heard the end of it. There is sure to be trouble somewhere down the line.”
    This is especially the case in countries that are divided by ethnicity. Ethnic identity is deeper and stronger than national identity in many countries. In most, ethnic support in elections means the winner must reward that support by spending money in the region. Elections become a simple numbers game, a competition between ethnic-based parties. The winner takes all, leaving great swathes of an electoral region unrepresented and often ignored by governments as the current situation in DRC suggests in a manner real and quantitatively calibrated which is grounded upon the lack of a strong ordinal civic civil social culture which is most profound qualitative in form and function.

    The Civic Electoral Process defies a simple quantitative measurement series of rubric measurement criteria. The Civic Civil Electoral Process is an amalgam exercising qualitative metrics within a quantitative norm of civic civil social cohesion essential if the civic civil electoral process is to be valued, validated in the normative element and most critical respected by the electorate even those who elected not to participate in the civic civil electoral process.

    I am confident this fundamental essential question has been posed prior but nonetheless this is a question well worth revisiting and considering in now the current lens of ‘social media’.

    An Election which is open and fair to all is contingent on media which is alert, engaged, proactive and not afraid to ask the tough questions on any matter or element pertaining to the operational conduct of an election. Ideally the media should be involved at all times throughout the ‘civic social electoral process’ which is a process procedure well grounded beyond the strict time frames allocated to an electoral process designated to select among various choices.

    The Public wishes to be informed by the media which advances information in a non-biased objective value neutral manner not subservient to any political public governance entity.

    Civic social electoral education is an ongoing process with no ‘best before time expiration’ and the media does have a fundamental fiduciary obligation to advise, suggest and inform ensuring that the citizen is made aware of the multi-varied options in choice as a strong state is contingent upon an engaged alert citizen.

    The media must ‘afflict the comfortable and comfort the afflicted’ as a strong vibrant intelligent open free from compromise media is essential in the advancement of our civic civil social pluralist society which is regulated by the civic social electoral process.

    Elections cannot operate in a normative manner unless the media exists to inform not in any manner subservient to the status quo.

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    26 mai 2015

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